torsdag 4 oktober 2012

Dagens ridpass

Igår sa jag att det var jag som skulle ha en eländig tränigsvärk efter passet igår, men nej nej den fick Maiga i stället..
Började med att mamma skrittade fram henne för hand i 5 minuter medan jag tog fram sex stycken travbommar som jag la tre och tre, första kort avstånd sen längre. Sen satt jag upp och jobbade skritten i 10 minuter innan vi började trava.
Hon kändes rund och fin i traven och hade ett friskt tempo och vi jobbade med ordentliga hörpasseringar och lite temposkillnader. De gjorde hon jätte bra och mamma sa att hon såg väldigt avslappnad och fin ut!

Sen kom vi till galoppen, och tusan vilken träningsvärk hon verkade ha haha, lilla gumma.. Hon kändes fortfarande framåt och pigg, men bakbenen var stela och hon nästan stapplade fram. Absolut inte oren, utan bara ordentligt stel och som att hon hade rejält ömma lårmuskler. Så jag lät henne galoppera i sin egna takt några varv utan krav sen gick vi tillbaka till traven och där jobbade jag henne över bommarna i en låg form. Hon kändes lika fin där igen och vi gjorde några travökningar längst långsidorna som kändes riktigt bra!

I morgon ska vi ut och mjuka upp musklerna i skogen. Vi har ridit i ridhuset i tre dagar i sträck och de känns som en ridtur ute i skogen skulle sitta fint för Maigas träningsvärk nu. :)

Red även med dom nya sporrarna som mamma köpte i veckan. Har tidigare tyckt att de ser lite läskiga ut, men eftersom att trissan rullar så ligger de bra mot hästens sidor, men de blir snäppet skarpare än vanliga sporrar när man trycker lite mer. Haha usch de lät inte snällt det där, men jag tyckte att Maiga kändes tillfreds med dessa sporrar, så de kommer att användas på tävlingarna framöver. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar