onsdag 10 oktober 2012

Träning för Pia igår

Igår tränade jag för Pia och vi jobbade vidare med galoppen. Red fösrt fram henne i alla gångarter och så jobbade vi med långa och aktiva travsteg på stor volt. Maiga var jätte duktig på det och tog rejäla och långa travsteg! Kändes som jag fick ett ordentligt flyt och det var inte lika svårt att få henne kvick i benen efter det. Nu när hon går så stadigt i traven så måste vi upp snäppet högre, och det är att få henne kvickare i benen.
Sen jobbade vi med galoppen på volter och böjda spår, och jag fick rida utan stigbyglar då för att komma ner i sadeln. Det var riktigt svårt att få en bra sits, men Pia tog tag i minna ben och drog ut dom så jag sjönk ner i sadeln några extra centimeter. Då hitta jag en bra position och så jobbade vi vidare med galoppen.
Fick öka och minska volterna och vi jobbade med mycket igångsättningar och avbrott. Maiga är mycket finare i höger galoppen än vänster, men det blev bättre på slutet.
Avslutade med att ta tag i traven igen och få igen en lite mer svävande trav och det gick fin fint! :)

Nu är tanken att ta de lite lugnare med dressyren för det är inte tävling förs än om 3 veckor, så nu ska vi träna hoppning för Pia nästa vecka! :) Vi har en lokal hopptävling hemma på Hamre i mitten på november och jag har som mål att vara med i den med Maiga. Då blir det 90 cm ellen 1 m, vi får se.
Skulle verkligen vara super kul att komma igång att hoppa regelbundet nu! Vi har fokuserat så mycket på dressyren nu, och vi behöver lite variation.

Bild från i våras när vi nollade en clear round  på 90 cm. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar