lördag 21 januari 2012

Åsiktsinlägg

Klockan är nu halv 3 på natten och jag kan inte sova. Så jag tänkte skriva ett åsiktsinlägg, mitt första?
Och gissa vad det ska handla om? Jo, Rolf-Görans vinst i Jerringpriset!
Detta ämne har vart ett hett diskussionsämne i medierna och på alla hästbloggar. Och även "icke-hästbloggar".
För någon dag sen så var ett inlägg från en "icke-hästblogg" länkat på Facebook, så jag tittade in på det.
Och för varje mening jag läste så steg ilskan inuti mig.
Tjejen skrev först att hon inte hade en blekaste aning om hästar och att hon inte var insatt i sporten. Men sen så börjar hon att skriva en hel uppsats om hur dåligt det var att RGB vann Jerringpriset. Hon påstod att hästsporten inte var en sport bland annat.
Nehe? Det heter ridsport.
RIDSPORT!

Och detta gjorde mig riktigt irriterad..
"Och vafan, hade jag också haft pengar att torka mig i arslet med när jag föddes kanske jag också blivit nominerad till Jerringpriset för att hoppa runt lite på en häst som gör hela jobbet åt mig".

Vem har sagt det är hästen som gör jobbet inom hästsporten? Vem är det som föder upp hästen, rider in den, tränar den, tar hand om den?
Jo, ryttaren.

Det skulle vara så himla roande att få se en människa som talar illa om ridsporten sitta upp på en häst och hoppa en bana på 1,50 m. Så skulle dom få se vilket "jobb hästen gör själv".

Ridsporten är en mycket fysiskt krävande sport, och vi ryttare har lika stor anledning att träna på gym som vilken annan idrottare som helst! Det krävs många muskler i en människokropp för att få en hästkropp på 600 kg att arbeta.
Där hör ni ju själva, vi ryttare sitter på 600 kg häst. Det låter väll ändå rätt maffigt? Och låter det lätt?
Ta reda på det själv, innan du säger någonting nytt om ridsporten.

"> Våran älskade Rolf-Göran Bengtsson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar